fredag 16 november 2018

Byggde en rök- Borniak !

Byggde en rök...

Efter många års snack om att man BORDE bygga en rök så fick ja feeling och skred till verket.

Jag hade nån idé om hur ja ville ha det. Men det är inte alltid de blir så...

Började med att gjuta en liten platta på ca 80x80 cm.
Murade några varv Leca och gjutade toppen - botten av röken så att säga.
Gjorde ett hål i botten för inkommande rökrör.
Som eldstad har ja en militärkamin.

Rökhuven byggdes som ett klassiskt "utedass" .

Men ja är ju bekväm av mig - född lat så att säga och tänkte att en rökgenerator hade varit bra.
Efter att läst lite så köpte ja en Borniak rökgenerator från : www.bbqhouse.se.

Snabb leverans och god service , de kan ja rekommendera att handla av.

Värmen fixar en vanlig elgrill från Biltema som jag ställt i botten .
Och tempen i rökhuset sköter en STC 1000 termostat.

Måtten på rökhuset är 65x65cm och ca 150cm högt

Med hyllor / gäller från vanliga ugnar som ja hängt i kedjor . Enkelt och lätt att ta bort att fiska.  ...

Och ja måste säga att jag blev nöjd med bygget.  Speciellt resultatet I röken.

Testat lite olika saker och det blir fin smak ...

Glömde skriva att Jag kan alltså välja om ja vill elda på klassiskt vis eller röka med generator .


Så gjorde jag .

Ha ett gott liv vet ja 👍👍


// Humpe











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar